Varumärkesstrategi Stockholm

Rätt namn stärker varumärket | 0705-45 55 00

Naming

Strategisk namngivning - naming

Idag blir vi överösta med reklam och konkurrensen för att nå ut till målgruppen är hård. Förutom en bra produkt är namnet avgörande. För att inte halka efter gäller det att sticka ut. Finns det egentligen något viktigare än varumärkets namn för att vi ska lägga det på minnet? Många företag inser detta för sent och tvingas byta namn för att det ska passa målgruppen. Vi vet hur du tar fram ett namn som verkligen fungerar i längden.

Hjälp genom hela processen

De flesta företag har en idé och vision om hur deras produkt ska lanseras men har inte alltid hittat ett bra namn som sammanfaller med detta. Andra gör misstaget att välja ett trendigt namn, utan att överväga vad som faktiskt håller över tid.

Eqvarium är ett fullservicebolag inom naming som hjälper er genom hela namngivningsprocessen. Efter en inledande konsultation sätter vi igång med gedigen research där vi kartlägger marknaden och ditt företag noggrant, samt tar del av dina önskemål och idéer. När förstudien är klar upprättar vi en strategi som presenteras för kunden. Därefter påbörjar vi namngivningsprocessen. Vi har ett tätt samarbete med dig som kund och är måna om att du ska bli nöjd.

hello namnskylt

Namnet är avgörande

Vikten av företagets eller produktens namn kan inte understrykas nog. Det är ofta avgörande för framtida resultat. Tillsammans med dig som kund stärker och lyfter vi ditt varumärke för att skapa ökad lönsamhet. Tänker du internationella marknader hittar vi självfallet ett namn som fungerar bra på olika språk.

Behöver du hjälp med ett passande namn på en produkt, tjänst eller ett nytt företag? Kontakta oss via formuläret, maila oss på: [email protected], eller ring om på: 0705-45 55 00.

Vår namngivningsprocess har fyra delar

Eqvarium

Del 1: Strategi och briefing – I den inledande delen definieras namnstrategin och varumärkeskraven tillsammans med kunden. Vi går igenom liknande varumärken och namntyper genom diskussioner och övningar för att få en känsla för hur vi tar oss vidare. Kunden briefas och får möjlighet att ge feedback innan den kreativa namngivningsprocessen börjar. 

Del 2: Namnutveckling och kvalitetssäkring – Utifrån de kreativa plattformar som tagits fram börjar vårt kreativa team skapa produkt- eller företagsnamn med olika tonalitet. Vi ser till att namnförslagen är lediga för användning och kontrollerar dem juridiskt. Ibland kan vi erbjuda upp till 60 olika förslag. 

Del 3: Presentation och urvalsmöte - I detta skede håller vi en workshop där kunden får möjlighet att verkligen bekanta sig med namnen. Vi använder oss av en egen, unik metod. Alla medverkande får komma till tals och efteråt är vi nere på 15–20 namn. 

Del 4: Beslutsfattande - När alla parametrar är inräknade hjälper vi kunden att bestämma det nya varumärkesnamnet. Vi har även några namn som backup utöver det primära namnvalet. Efter detta får kundens varumärkesjurist göra ytterligare juridiska kontroller samt varumärkesregistrering.

Vi ser till att varumärket får ett slagfärdigt namn